۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰

در زندان قرچک، مرغداری سابق یا «کهریزک دوم»، چه می‌گذرد؟



گزارش‌ها از ایران از انتقال ده‌ها تن از زندانيان سياسی و عادی زندان رجايی‌شهر کرج و چند زندان ديگر به زندان قرچک ورامين حکایت دارد، زندانی که در گذشته مرغداری بوده با شرايط بسیار نامناسب بهداشتی.
از جمله زندانيانی که به اين زندان منتقل شده‌اند می‌توان به شبنم مددزاده، فعال دانشجويی، و فريبا کمال‌آبادی و مهوش ثابت، دو عضو سابق رهبری جامعه بهايی ايران، اشاره کرد
.
يکی از اعضای خانواده یک زندانی که به اين زندان منتقل شده است، به نقل از او، در توصيف اين زندان واقع در قرچک ورامين که در گذشته مرغداری بوده به راديوفردا می‌گويد: «شرايط زندان ورامين بی‌نهايت بد است. يک ساختمان بزرگ با يک سالن بسيار بزرگ است که سلولی ندارد و تمام زندانی‌هايی که از جاهای مختلف آمده‌اند در آن به سر می‌برند.»
وی همچنين اشاره می‌کند که وضعيت زندان قرچک ورامين از نظر بهداشتی نیز بسيار بد است: «فقط چهار توالت وجود دارد که بسيار کثيف‌اند و تمام قسمت‌های آن بوی تعفن غيرقابل تحملی می‌دهد. شرايط غذا هم بسيار بد است و به زندانی‌ها هميشه غذا نمی‌رسد و مقدار غذا کم است.»
در اين ارتباط، عبدالعلی مددزاده، پدر شبنم مددزاده، فعال دانشجویی زندانی، به نقل از دخترش به کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران گفته است که زندان قرچک حمام و توالت مناسب و درستی هم ندارد. در يک جا هم ظرف شسته می‌شود، هم لباس و هم زندانيان در آن حمام می‌کنند.
بر اساس اين گزارش، زندانيان سياسی و نيز زندانيان عادی با اتهام‌های مختلف مانند چاقوکشی، قتل، تيغ‌زنی و اعتياد به مواد مخدر همه در این زندان که برخی از رسانه‌ها آن را «کهریزک دوم» نامیده‌اند جمع شده‌اند.
شبنم مددزاده، دبير سابق سياسی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تربيت معلم تهران، در اسفند سال ۱۳۸۷ بازداشت و در بهمن سال ۸۸ به تحمل پنج سال حبس تعزيری همراه با تبعيد به زندان رجايی‌شهر کرج محکوم شد.
در همين حال، کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران اشاره کرده است که خانم مددزاده قانونا نبايد به زندان ديگری منتقل می‌شد.
پدر اين فعال دانشجویی همچنين به نقل از دختر خود به کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران گفته است که دکتر بهداری زندان قرچک ورامين به او گفته است که آنان را به اين زندان آورده‌اند «که شکنجه بدهند».
يکی از اعضای خانواده یک زندانی که به اين زندان منتقل شده است نيز می‌گويد: «مسئولان می‌خواهند به هر نحوی که شده، مرگ تدريجی و زودهنگام را برای اين زندانيان رقم بزنند. آن هم در شرايط بسيار بد و طاقت‌فرسايی که حتی برای حيوانات هم جايز نيست.»
بر اساس گزارش‌ها، از ديگر زندانيانی که به زندان قرچک ورامين منتقل شده‌اند  فريبا کمال‌آبادی و مهوش ثابت، دو عضو سابق رهبری جامعه بهايی ايران، هستند.
خانم‌ها کمال‌آبادی و ثابت، همراه با جمال‌الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم، در مردادماه سال گذشته و پس از چهار جلسه محاکمه، هر يک به ۲۰ سال زندان محکوم شدند.
اين احکام انتقاد گسترده سازمان‌های حقوق بشری را به دنبال داشته است.


هیچ نظری موجود نیست: