۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰

ساخت اسپری سبز فلفل، اشک آور، رنگ پاش



روزانه از ظرف های مختلف اسپری جهت پاشیدن رنگ ، عطر، خوشبوکننده ، حشره کش و غیره استفاده میکنیم که پس از استفاده ظرفهای خالی آنرا بدور میاندازیم. جالب است بدانیم در اکثر موارد قیمت تمام شده این ظروف بیش از مواد داخل آن است.لذا در اینجا روش پرکردن مجدد این ظروف جهت استفاده در موارد مورد نیاز را بررسی میکنیم.
اسپری ها دو گونه اند. یک نوع پمپی است که با یک بار فشار دادن دکمه تنها یک پاشش میکند و نوع دیگر گازی است که تحت فشار یک گاز مثل فرئون یا بوتان تا زمانیکه دکمه را فشار میدهیم پاشش مواد را ادامه میدهد. نوع پمپی معمولا برای پاشش محلولهای پاک کننده و عطرها بکار میرود و نوع گازی برای پاشش رنگ، حشره کش و خوشبوکننده ها استفاده میشود و علارغم مضر بودن گازش برای لایه اوزن و محیط زیست بیشتر در بازار بفروش میرسند.

پرکردن مجدد اسپری پمپی بسیار ساده است چون معمولا سرآن پیچی است و با باز کردن آن میتوان محلول مورد نیاز را در آن ریخت ولی پر کردن نوع گازی احتیاج به لوازم و مهارت مذکور درروش زیر دارد.


 روش کلی پر کردن اسپری گازدار

لوازم مورد نیاز:



یک کپسول گاز پیک نیکی، شلنگ لاستیکی گاز،دو عدد بست شلنگ گاز، حداقل سه عدد سورنگ تزریق 2، 5 و25 سی سی، ظرف محلول ومواد پرشونده مثل رنگ  ،محلول فلفل و غیره


1- ابتدا حتما کپسول را به فضای آزاد ببرید وشعله پخش کن آن را باز کنید و شلنگ را بالای شیر آن محکم بست کنید.

2- متناسب با دهانه داخلی شلنگ یک سورنگ 2 یا 5 سی سی را در سر دیگر شلنگ نصب و بست کنید. برای اینکارباید پیستون آنرا درآورده ودو لبه بالای سورنگ را شکسته وسوهان بزنید تا براحتی داخل شلنگ رفته و بست شود. 

3- سوزن سرکلیه سورنگها رابا پیچاندن توسط  انبردست از اتصال پلاستیکی انتهای آن جدا کنید و نازل پلاستیکی جداشده را سر سورنگ خود بگذارید.

4- کلاهک سر اسپری را بردارید تا لوله باریک شیر آن مشخص شود سپس حجم روی ظرف خالی شده اسپری را بخوانید مثلا 300، 400 یا 150سی سی( میلی لیتر) تا گنجایش مواد داخل آن معلوم گردد
5- سورنگ 25 سی سی را از محلول مورد نظر مثل رنگ رقیق شده یا آماده پر کنید و نازل سر سورنگ را داخل لوله باریک نوک اسپری  قرار داده و محکم به پایین فشار دهید تا مواد وارد ظرف اسپری شود.

معمولا باید مواد مورد نظر را باندازه نصف حجم ظرف تزریق کنید و نصف دیگر را با گاز کپسول پر نمائید.   

یعنی مثلا در یک اسپری 300 سی سی باید شش بار سورنگ 25 سی سی را تزریق کنیم و بقیه را با گاز پر کنیم.

6- برای تزریق گاز ابتدا شیر گازکپسول راکمی باز کنید تا هوای داخل شلنگ تخلیه شود سپس نازل سر سورنگ  را داخل لوله باریک سر قوطی اسپری قرار داده و محکم به پایین فشار دهید و شیر گاز را  کامل باز کنید تا گازبا فشار وارد قوطی شود. ممکن است از همکار خود بخواهید کپسول را بالا گرفته و وارونه کند تا گاز مایع نیز وارد شلنگ شود. ولی مواظب نشت گاز باشید و حتما دور از هرگونه شعله یا جرقه در محیط بازبا جریان هوای آزاد اینکار را انجام دهید. توجه کنید فشارگاز کپسول، معادل فشار آب شهر در شب و حدود 3 اتمسفر است و ممکن است برای تزریق گاز در اسپری به زور بازو و مچ قوی احتیاج باشد.

 اسپری رنگ پاش:

برای ساختن اسپری رنگ میتوانید یک قوطی رنگ روغنی  ( مشکی یا سبز تیره )  بخرید وبا تینر فوری  یا بنزین سوپر به نسبت مساوی (یک حجم رنگ و یک حجم تینر) خوب مخلوط کنید تا رقیق شود.

 بدیهی است محلول ساخته شده باید باندازه  نصف حجم یک ظرف اسپری گازی بروش فوق  پر شود و بقیه با گازکپسول پرفشار گردد.

این اسپری برای شعارنویسی و نقاشی دیواری جهت ایجاد کار و تلاش مضاعف برای برادران بسیجی کاربرد فراوان دارد.

  اسپری فلفل:

این اسپری برای دفاع شخصی در مقابل حمله دزدان ، اوباش و حیوانات وحشی بکار میرود و موجب سوزش بینی، گلو، چشم و کوری موقت و اشکال در تنفس برای چند دقیقه میشود تا شما فرصت یابید خود را از مهلکه بدر کنید.

 این اسپری حاوی ترکیبات موجود در فلفل قرمز است.

Oleoresin Capsicum (OC) 2-3%



 لوازم مورد نیاز:

دو قاشق غذاخوری پودرفلفل قرمز خشک، شیشه مربا یا سس مایونزخالی، نصف لیوان الکل اتیلیک طبی یا صنعتی، سه قاشق غذاخوری روغن پارافین مایع یا روغن بدن نوزاد (مشابه جانسون از داروخانه قابل تهیه است)،  قیف، ظرف اسپری کوچک خالی

 روش ساخت اسپری فلفل:

1- ابتدا دو قاشق غذاخوری فلفل قرمز خشک راداخل هاون پودرکنید و داخل یک شیشه مربا یا سس مایونزخالی بریزید. اگرفلفل قرمز تازه یا فلفل سبز( بشرط تند بودن) دارید میتوانید 10-15 عدد آنها را خرد کرده در آفتاب یا فراجاق خشک کنید و استفاده کنید. میتوانید کمی پودر فلفل سیاه، زنجفیل و کمی هات چیلی سس هم به آن اضافه کنید.

2- الکل اتیلیک طبی یا صنعتی را تا دو سانتیمتر بالای مواد روی آن بریزید وبا قاشق بمدت ده دقیقه خوب هم بزنید تا یکنواخت شود. اگر بتوانید از هاون یا همزن برقی  استفاده کنید بهتر مخلوط میشود.

3- سپس سه قاشق پارافین مایع یا روغن بدن نوزاد را روی مخلوط ریخته، درب شیشه را ببندید و 5 دقیقه دیگر آنرا خوب تکان دهید و هم بزنید و بگذارید یک شب تا صبح  بماند تا خوب مواد در محلول نفوذ کند.

4- قیف را روی بطری کوچکی گذاشته ویک جوراب نازک زنانه را بعنوان صافی روی آن قرار دهید و آرام آرام مواد را روی آن بریزید تا کاملا صاف فیلتر شود. مواد روی فیلتر را نیز با کمی الکل بشوئید.

5- محلول بدست آمده را داخل ظرف اسپری بریزید و پاشش آنرا امتحان کنید.

 اگرچه یک اسپری پمپی کوچک  با دهانه پیچی مثل شیشه شستشوی لنز یا عطرپاش برای اینکار مناسب است ولی ریختن آن درظرف اسپری گازی خالی بهتر است چون میتواند با یکبار فشارو نگه داشتن افشانه بمدت طولانی تر وبا فاصله بیشتر مواد را بصورت مهاجم  بپاشد که البته باید به روش فوق با گاز بوتان پرفشار شود.

هنگام پاشیدن باید مستقیما آنرا بسمت بینی و چشم مهاجم بپاشید و حتی الامکان پشت به باد باشید  تا مواد بسمت خودتان برنگردد.

 در صورتیکه دست و صورتتان آلوده شد ابتدا با یک دستمال مرطوب شده با الکل طبی روی پوست خود بمالید و سپس یک قاشق غذاخوری جوش شیرین یا بیکینگ سودا را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و با آن دست و صورت خود را بشوئید. سوزش آن بعد از چند دقیقه آرام خواهد شد. لباس های خود را نیز میتوانید با محلول خیلی رقیق  آب ژاول یا وایتکس بشوئید.

 محلول فلفل که به این روش تولید میشود باید در ظرف سر بسته، دور از هوا و آفتاب در محل خنک نگهداری شود وممکن است اثرش بعد از 2-3 هفته کم کم ضعیفتر شود دراینصورت میتوانید از آن برای دفع آفات و حشرات موذی در منزل استفاده کنید.

 اسپری اشک آور:

گاز اشک آورواقعی حاوی مواد شیمیائی زیر است ولی چون دسترسی به آنها ساده نیست میتوانید برای سوزاندن شدید چشم های مهاجم از روش زیر استفاده کنید.

Chloracetophenone(CS), Orthochlorobenzalmalononitrile(CN)

کافی است تا یک چهارم لیوان  نمک ید دار بریزید و بقیه آنرا با الکل اتیلیک طبی یا صنعتی  پر کنید و آنقدر هم بزنید تا حتی الامکان حل شود سپس یک قاشق مرباخوری محلول ضدعفونی زخم ید دارقرمز رنگ (بتادین) به آن اضافه کنید. این محلول را پس از همزدن و صاف کردن میتوانید در یک اسپری پمپی یا گازی پر کرده وجهت استفاده آنرا مستقیما به سمت چشمان مزاحم بپاشید.

 در صورتیکه با گاز اشک آور واقعی آلوده شدید ابتدا با یک دستمال مرطوب شده با الکل اتیلیک روی پوست خود بمالید و سپس یک قاشق غذاخوری جوش شیرین یا پرمنگنات پتاسیم را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و با آن دست و صورت و چشمان خود را بشوئید. اثر آن بعد ازچند دقیقه آرام خواهد شد. لباس های خود را نیز میتوانید با محلول خیلی رقیق  آب ژاول یا وایتکس بشوئید.

 منبع فیسبوک مهندس سبز

هیچ نظری موجود نیست: